logo

Curs online Formator – Modul 3

Empatia

Empatia

Salvează lecția în format powerpoint

Test de verificare

Verifică-ți cunoștințele

Etape ale procesului de empatizare

empatia

PAȘI ÎN COMUNICAREA EMPATICĂ:

  • Se ascultă cu atenție atât mesajele verbale cât și cele nonverbale.
  • Lăsați interlocutorul să vorbească fără a-l întrerupe.
  • Țineți cont de starea de spirit a vorbitorului.
  • Cu mult calm, reflectați la ceea ce simte interlocutorul.
  • Folosiți întrebări deschise pentru clarificări.

Nu este necesar ca formatorul să folosească comunicarea empatică pe tot parcursul unui curs, dar este necesar să o folosească atunci când dorește să înțeleagă punctul de vedere al partenerului de dialog, sau să detensioneze unele situații încărcate din punct de vedere emoțional.

Ascultarea activă

O formă structurată de ascultare și acordare de răspunsuri cu focalizarea atenției asupra vorbitorului.

Ascultarea activă necesită cel puțin următoarele 3 elemente:

  • FOCALIZAREA pe ceea ce spune vorbitorul (se ascultă cu atenție)
  • REFORMULAREA afirmațiilor auzite – permite vorbitorului să-și dea seama dacă mesajul a fost într-adevăr înțeles
  • ADRESAREA ÎNTREBĂRILOR DESCHISE – încurajează vorbitorul să ofere mai multe detalii și astfel se evita neînțelegerile.

Deseori nu facem diferența între “a auzi” și “a asculta”. În timp ce auzitul este mai mult un proces mecanic ce nu implică neapărat ascultarea mesajului, ascultatul este un proces activ. Ascultarea înseamnă chiar și a învăța și a se perfecționa.

Caracteristicile unui bun ascultător:

  • își privește partenerul când vorbește
  • întreabă pentru a clarifica ceea ce spune acesta
  • întreabă pentru a demonstra că urmărește firul narațiunii
  • nu își întrerupe nejustificat partenerul
  • se arată interesat de ceea ce simte acesta, punând întrebări
  • repetă lucrurile pe care le spune interlocutorul
  • nu grabește interlocutorul
  • este controlat emoțional, dar și în limbaj
  • menține subiectul până când interlocutorul a terminat ce avea de spus

Bariere în calea ascultării:

  • Sistemul de valori
  • Stereotipiile
  • Graba formulării unei opinii
Share This