Pornind de la celebrul dicton „I have a dream“, am putea spune că, pentru a avea un vis, trebuie să avem un plan.
Nicio afacere mare nu a crescut din întâmplare decât pe termen scurt. Conjunctural, pe termen scurt poţi creşte, dar pe termen lung, sustenabil, trebuie să ai plan bine conturat, cu obiective precise, realizabil, urmărit pas cu pas în implementare și acceptat de către toți factorii implicați în realizarea lui.
Ideile sunt baza oricărei afaceri noi, dar o idee este cu adevărat bună doar dacă poate fi implementată în piață.
Există tehnici care au rolul de a modifica starea mentală a unei persoane spre o stare creativă. Poți citi mai jos despre 3 dintre cele mai importante tehnici de găsire a unor idei creative de afaceri:
- Harta mentală. Te va ajuta să dezvolți abilitatea de a gândi logic (controlată de emisfera stângă a creierului), dar și creativitatea (controlată de emisfera dreaptă a creierului)
Această tehnică devine deosebit de utilă atunci când dorești:
- să concentrezi informații esențiale,
- să organizezi informații din diverse surse,
- să rezolvi probleme complexe,
- să prezinți informații astfel încât să scoți în evidență structura globală a unui subiect.
2. Gândirea laterală. Această tehnică te ajută să abordezi ideea de proiect din mai multe perspective, până la găsirea celei care poate conduce la succes.
Sunt patru factori dominanți asociați gândirii laterale, care este strâns legată de creativitate.
În primul rând, este vorba despre identificarea elementelor principale ale ideii tale de proiect.
În al doilea rând, intervine necesitatea de a aborda acele elemente din perspective diferite, în paralel cu renunțarea la gândirea rigidă, mecanică (al treilea factor).
Al patrulea factor este reprezentat de deschiderea față de orice idee, chiar și față de cele care prezintă (la prima vedere) o probabilitate mică de reușită.
Gandirea laterala și-a gasit aplicatii in rezolvarea problemelor din orice domeniu. De la copii de varsta scolara la echipele manageriale de varf, gandirea laterala a adus tuturor celor care au aplicat-o o noua perspectiva asupra felului in care funcționeaza propria minte si cresterea capacitații de a propune idei noi, de a gasi solutii si de a obtine rezultate uimitoare.
3. Brainstorming. Cheia acestei tehnici este generarea unei întregi serii de idei dintre care să o alegi pe cea mai bună. Se recomandă participarea a 3 până la 10 persoane din domenii diferite. Brainstorming-ul este o abordare simplă dar eficientă, ce poate fi utilizată pentru generarea ideilor de afaceri.
Planul de afaceri
În etapa de pregătire a planului de afaceri, insistă asupra unicității ideii tale de proiect:
- ce produse sau servicii noi sau inovative vei putea oferi pieței, prin implementarea proiectului?
- cum se realizează procesele de producție din firma ta?
- cum planifici să realizezi marketingul afacerii tale?
- cum este organizată afacerea în ansamblul ei?
Acestea sunt patru elemente cheie în care poți inova, poți oferi elemente de unicitate ideii tale de proiect. O bună planificare a acestor elemente îți va spori șansele de reușită.
Implementarea în piață
Dacă primii doi pași au fost parcurși corespunzător, atunci în etapa de implementare a planului de afaceri:
- vei câștiga timp, lucrând cu un set de instrumente și template-uri specifice.
- vei urmări obiective precise, pentru care ai stabilit deja activitățile, costurile implicate și orizontul de timp.
- vei lucra alături de persoane care își înțeleg rolul în echipa de implementare, au sarcini precise și sunt dispuși să își asume responsabilități.
- ești pregătit pentru a gestiona eficient riscurile care pot interveni și care au o influență negativă asupra obiectivelor urmărite.
- vei respecta bugetul alocat.
- vei consuma eficient resursele materiale și te încadrezi în termenele fixate.