Managementul conflictului

Gandindu-va la conflict, care sunt primele lucruri care va vin in minte? Furie, anxietate, tensiune, nerabdare? Cum puteti iesi nevatamati din toata aceasta conflictualitate care la diferite nivele, ne loveste pe fiecare, in fiecare zi la nivel personal sau/si profesional?

Cum sa identificati situatiile de criza si cum sa le aplanati astfel incat sa evitati repetarea lor?

Atunci cand doua persoane sau mai multe intra in contact in vreun fel, atat una cat si alta isi exprima opiniile. Este la ordinea zilei ca fiecare, evaluand si analizand, sa dea curs propriilor interpretari. Se poate intampla in viata de zi cu zi, acasa sau la serviciu.

Nu este defel intamplator ca suprapunerea acestor opinii contradictorii, ca toate aceste supozitii si perceptii diferite sa dea nastere unor confruntari de idei si divergente. In situatii similare este deosebit de important modul in care se manifesta persoanele care nu sunt direct implicate in conflict.

Fara sa le considere un lucru negativ, aceste persoane ar putea vedea conflictul drept o oportunitate pentru identificarea celor mai bune solutii pentru rezolvarea problemelor. Adevarata problema nu sunt ”ciocnirile” controversate, ci modul in care se infrunta si se controleaza toate aceste situatii conflictuale.

Cum puteti gestiona conflictul la locul de munca?

Care sunt situatiile care necesita interventia operativa?

  • Tot ce este considerat drept o amenintare pentru ceilalti angajati;
  • Tot ce are un impact negativ asupra productivitatii;
  • Tot ceea ce afecteaza activitatea de munca.

Gradul de toleranta a unei imprejurari inainte ca aceasta sa necesite interventia unui alt angajat, a unui superior sau a tertilor, difera. Insa pentru gestionarea conflictului intr-un mod constructiv, trebuie sa tineti cont de anumite aspecte, general valabile:

Intelegerea situatiei

Unele situatii se prezinta intocmai cum sunt descrise. Inainte de a le rezolva trebuie totusi sa analizati fiecare aspect, asigurandu-va ca nu ati neglijat niciun detaliu.

Recunoasterea problemei

Ceea ce pentru voi pare o problema neinsemnata, pentru altcineva poate deveni una importanta. Ideal ar fi sa recunoasteti preocuparile si frustrarile celor implicati direct in situatia conflictuala.

Pastrarea calmului

Cu rabdare, culegeti informatiile si puneti-le in balanta, incercand sa le evaluati in mod corect, obiectiv. O decizie luata pe fuga face mai mult rau decat bine si daca azi poate constitui o solutie, maine va deveni doar o alta problema.

Eliminarea problemei nu a individului

Se poate sa nu va intelegeti deloc cu un anumit coleg. Evitati ideile preconcepute pe seama sa. Poate fi vorba doar despre un conflict intre diferite tipologii de personalitate. Focalizati-va pe rezolvarea si aplanarea divergentelor. Abia dupa ce analiza va concluziona ca individul este problema, va puteti concentra pe acesta.

Analiza separata

Inainte sa puneti fata-n fata ”subiectii” problemei, ascultati-i pe fiecare si verificati-le in prealabil variantele. Pastrandu-va calmul, lasati-i sa se exprime liber.

Mentinerea unui canal de comunicare

Scopul vostru este aplanarea antagonismului dintre cele doua parti. Dupa ce ati lasat ca fiecare sa-si exprime parerile, convingeti-i sa asculte si ei la randul lor ceea ce aveti de spus.

Doar astfel veti ajuta la identificare adevaratelor probleme, contribuind la solutionarea avantajoasa pentru toate partile implicate si evitand totodata ca ele sa se mai repete.

Share This