Stiai ca glosofobia este una din cele mai comune fobii? Mai exact, 75% din oameni se tem de discursurile publice.

 

Termenul provine din limba greaca: Glossa – limba si Phobos – frica sau spaima.

In cazuri extreme, persoanele ce sufera de glosofobie au tendinta de a „ingheta” atunci cand se afla in fata unei audiente, chiar daca este restransa.

Nu mai este cazul sa mentionam faptul ca o asemenea anxietate poate conduce catre situatii jenante. Oamenii de afaceri pot suferi esecuri profesionale datorita incapacitatii de a sustine prezentari in public. Membrii familiei sau prietenii pot refuza  speech-uri la nunti, aniversari, etc. tot datorita acestei fobii.

Glosofobia poate de asemenea aparea subit chiar si in cazul actorilor si muzicienilor experimentati.

Simptomele includ anxietatea sau starea de nervozitate inainte de un astfel de eveniment:

  • atacuri de panica ce pot fi caracterizate prin transpiratie sau tremuratul corpului
  • uscarea gurii
  • ameteli si stari de voma (in cazuri extreme)
  • anchilozarea gatului si muschilor superiori ai spatelui
  • tremuratul vocii

Pe langa acestea, pot aparea simptome fizice, cum ar fi cresterea tensiunii si intensificarea  batailor inimii.

Cauze ale glosofobiei

Cauza exacta este necunoscuta dar cert este ca anumite evenimente traumatizante din trecutul unui individ pot conduce catre aparitia acestei fobii.

Deseori, un individ ce incearca sa fata fata acestei temeri va evita pe cat posibil prezentarile in public, astfel ca o anxietate normala la inceput se poate transforma in glosofobie.

Majoritatea persoanelor ce se tem de vorbitul in public au o incredere in sine scazuta, sunt auto-critice, cauta constant aprobare sau se asteapta constant la esec.

 

Cum tratam glosofobia?

Una dintre cele mai comune modalitati este terapia cognitiv – comportamentala. Vei invata sa inlocuiesti gandurile negative datorate fricii cu cele pozitive. Aceasta terapie recomanda tehnici de relaxare si ceea ce este de facut atunci cand experimentezi atacuri de panica. Iti vei infrunta frica in mod gradat, intr-un mediu sigur si controlat.

Un alt tratament este medicatia pentru controlul fricii, fiind in general combinata cu terapia.

O data ce ati trecut cu succes prin aceste etape si ati depasit cea mai mare parte a fricii, este recomandata inscrierea intr-un grup de public speaking sau sa urmati cursuri de dezvoltare personala, cum este de exemplu cursul de Formator ce pregateste traineri.

Aceste activitati ajuta la imbunatatirea aptitudinilor de speaker prin exercitiu si feedback constructiv primit de la formator / membrii grupului.  Consolidand increderea pe care o ai in capacitatile tale, poti reduce semnificativ anxietatea.

Glosofobia este des intalnita si in anumite cazuri poate avea un impact negativ asupra vietii. Totusi, rata de succes a tratamentului este destul de ridicata. Primul pas este sa iti doresti sa invingi aceasta teama.

Share This