Sunt multi cei care au experimentat in copilarie si adolescenta intalnirea speciala cu o persoana adulta, alta decat un familiar. Poate fi vorba despre un educator sau invatator, un antrenor sau prieten.

Oricine ar fi fost, acesta reprezinta un punct de referinta si un model de comportament pentru cresterea noastra personala.

Ce reprezinta activitatea de mentoring?

Activitatea de mentoring poate fi vazuta sub forma unui program experimental in care profesionistii, considerati mentori, isi pun la dispozitia celor mai ”necopti” propriile experiente si competente.

Mentoring-ul este privit drept o relatie intre o persoana experimentata (profesor) si una cu mai putina experienta (elev). Raportul dintre cei doi este fondat pe baza respectului reciproc, in scopul cresterii progresive a abilitatilor avute sau dobandite de elev la nivel social, personal si / sau profesional.

Mai exact, mentoring-ul s-a dezvoltat sub forma unui mijloc prin care pot fi sustinuti si incurajati oamenii pe tot parcursul proceselor de invatare. Scopul este ca ”elevii” sa-si imbunatateasca propriile prestatii prin dezvoltarea capacitatilor de care dispun.

Care este rolul mentorului?

Cu termenul de ”mentor” este numita persoana de incredere ce ne consiliaza si ne ghideaza cu intelepciune, similara tutorelui. Pe parcursul procesului de mentoring, rolul ”invatatorului” sau al mentorului este sa ne incurajeze si sa ne inspire increderea sa.

Contribuind la recuperarea si la cresterea increderii de sine, in ipostaza de ”elevi”, vom reusi sa devenim mai responsabili si sa ne luam in maini propria viata. In acest fel vom fi chiar noi cei care-si vor alege directia de urmat, fara sa ne lasam purtati in deriva de deciziile luate la intamplare.

Transmitandu-i elevului propriile cunostinte si experiente, rolul mentorului este:

  • Sa-si indrume elevul sa deprinda anumite abilitati si capacitati vis-a-vis de o certa problema;
  • Sa antreneze fiecare student in asemenea masura incat acesta sa-si poata duce la indeplinire misiunile incredintate;
  • Sa-l supuna pe tanarul ”invatacel” la noi provocari, in asa fel incat sa-l determine sa paraseasca zona de confort;
  • Sa se concentreze pe cresterea personala a elevului, caruia sa-i puna la dispozitie un mediu sigur, astfel incat sa evite riscurile.

Prin urmare, profesorul sau mentorul indeplineste pentru elev, o functie dubla:

  • Furnizarea unei oportunitati in cariera sau / si a unui model personal, ambele necesare pentru cresterea profesionala;
  • Sustinerea psihosociala necesara in etapele succesive de tranzitie si de perfectionare.
Share This