fbpx

Comunicarea asertiva presupune expunerea unui punct de vedere intr-un mod clar si direct, respectandu-i pe ceilalti. Este o modalitate eficienta de minimizare a conflictelor, de control a furiei, ce ajuta in acelasi timp la imbunatatirea relatiilor.

 

Nu este usor sa identifici un comportament cu adevarat asertiv deoarece este o linie demarcanta foarte subtire intre asertivitate si agresivitate. Unele definitii ne ajuta atunci cand dorim sa le separam:

Comunicarea asertiva se bazeaza pe echilibru, necesita sinceritate si sunt luate in considerare atat nevoile emitatorului cat si ale receptorului. Atunci cand esti asertiv iti ceri drepturile insa asta nu inseamna ca o sa le si obtii.

Comportamentul agresiv se bazeaza pe castig. Faci tot ce poti in interesul tau fara a lua in seama dorintele sau nevoile celorlalti.

Sa fii asertiv nu este neaparat usor, dar este o capacitate pe care putem sa o educam si cel mai bun inceput este intelegerea propriei personalitati si a propriei valori, acestea reprezentand baza increderii in sine.

Comportamentul asertiv aduce cu sine multe beneficii ce pot imbunatati atat relatiile de la locul de munca cat si cele personale.

In general, persoanele asertive:

  • Se asteapta la un castig mutual – sesizeaza valoarea si pozitia oponentului, gasind rapid un numitor comun cu acesta.
  • Rezolva rapid probleme – fac tot ce se poate pentru a gasi cea mai buna solutie.
  • Sunt mai putin stresate – isi cunosc puterea, nu se simt amenintate si nu se victimizeaza atunci cand lucrurile nu ies asa cum s-au asteptat.
  • Actioneaza – rezolva totul pentru ca stiu ca pot.

 

Comportamentul asertiv presupune corectitudine si empatie. Puterea ta vine din increderea in sine si nu din dorinta de intimidare. Atunci cand ii tratezi corect pe ceilalti, efectul este de bumerang, acelasi tratament il vei primi si de la cei din jur. Oamenii te vor simpatiza si te vor vedea ca pe un lider.

 

Dezvolta-ti asertivitatea:

 

  • Pune-te in valoare
  • Identifica-ti nevoile
  • Accepta faptul ca fiecare este responsabil pentru propriul comportament
  • Exprima-ti gandurile si sentimentele negative intr-o maniera sanatoasa si pozitiva
  • Accepta criticile si complimentele intr-un mod pozitiv
  • Invata sa spui „nu” atunci cand trebuie
  • Comunicarea paraverbala, verbala si nonverbala trebuie sa fie in echilibru.
  • Evita utilizarea exagerata a cuvintelor „intotdeauna” sau „niciodata”

 

Acest text nu poate fi copiat!