Curs online Formator – Modul 10
Importanța feedback-ului în comunicare
Acest feedback a fost oferit pentru prezentarea din cadrul modulului Controlul emoțiilor și atitudinea.
Feedback
Test de verificare
Feedback = Instrument folosit permanent, indiferent de domeniu, atât în viața personală cât și în viața profesională și înseamnă a descrie altei persoane comportamentul acesteia și ceea ce a simțit receptorul ca reacție la comportamentul emitentului.
Clasificarea tipurilor de feedback
Feedback EVALUATIV
- Este bine primit doar atunci când e pozitiv;
- Poate fi ușor confundat de interlocutor ca fiind un atac personal;
- Evaluează fără a separa persoana de acțiune.
Feedback PRESCRIPTIV
- NU oferă o infomație precisă;
- Este lipsit de consistență;
- Poate fi ușor confundat de interlocutor ca fiind un sfat și nu un feedback.
Feedback CONSTRUCTIV
- Corespunde noțiunii de feedback autentic;
- Nu emite judecăți de valoare;
- Este bine țintit și specific;
- Descrie, fără a judeca, impactul și sentimentele legate de comportamentul observat;
- Generează rezultate remarcabile și reduce reacția defensivă din partea interlocutorului;
- Oferă informații ce maximizează învățarea.
METODA SANDWICH
Întrucât feedback-ul negativ este deseori mai dificil de primit, se întâlnește deseori și așa-numitul “feedback-sandwich”, un feedback care le cuprinde pe cele două. Ca un McFeedback, cu chiflele de feedback pozitiv dar și “carniță” de feedback ce incurajează evoluția.
Cum primim feedback-ul?
- Atunci când primesti un feedback, spui doar “Mulțumesc!” sau adresezi întrebări pentru a clarifica informația.
- Observă ceea ce persoana spune și face (am observat că…)
- Descrie fără a judeca, ceea ce ai vazut (am vazut ca, A, B, C, …)
- Descrie sentimentele / gândurile tale legate de comportamentul observat (am simțit…)
- Descrie impactul asupra ta (mi-a plăcut, nu mi-a plăcut, m-a demotivat, nu m-a demotivat, etc.)