Feedback-urile sunt esentiale pentru a putea avansa la locul de munca, dar si in viata privata. Pacat ca de prea multe ori, mijloacele prin care ne sunt oferite si mesajele cu care suntem rasplatiti, nu se ridica la nivelul asteptarilor.

Insa cine primeste un feedback corect, impartial, din partea cuiva cu mai multa experienta, are sansa sa invete, sa se dezvolte si sa creasca la nivel personal si profesional.

Dar ce este un feedback?

Poate fi o critica sau o parere, o sugestie sau doar un punct de vedere.

Poate fi cate putin din fiecare, dar oricum l-am defini, reprezinta ceva constructiv.

Niciodata nu devine un exercitiu sau o actiune finalizata pentru umilirea interlocutorilor sau a colaboratorilor. Niciodata nu intruchipeaza o dorinta absurda de a-i constrange pe altii sa ne accepte propriile viziuni.

Mai precis, un feedback nu este un atac la persoana, la fel cum nu este nici o declaratie de razboi. Inseamna ceva mai mult decat sa le impunem semenilor nostri opiniile personale, fie ei subalterni sau colegi.

Feedback-ul este un cadou.

Pentru ca cine-l exprima, nu face altceva decat sa descrie un comportament sau sa observe, fara sa judece.

Iar destinatarul feedback-ului nu trebuie sa adopte o atitudine defensiva. Trebuie doar sa asculte si nu sa se apere.

Importanta motivationala a feedback-ului

La nivel managerial, persoanele ce ocupa posturi de top se diferentiaza de restul si datorita abilitatilor de comunicare. Pentru cine este titularul unui job incarcat de responsabilitati, priceperea de comunicator este indispensabila.

Aceasta calitate se dovedeste a fi un ”must”, mai ales daca printre atributiile profesionale se numara si conducerea si gestionarea unei echipe sau a unui grup.

Insa pentru a fi si productiva, comunicarea trebuie sa fie caracterizata de lansarea constanta a unui ansamblu de semnale atat pozitive, cat si negative. Astfel, transmiterea periodica a feedback-urilor devine un valoros instrument motivational.

Iar acest lucru ramane valabil nu numai in cazul in care scopul este de imbunatatire sau de corectare a unei erori. Feedback-ul isi pastreaza valoarea si atunci cand este nevoie de stimularea destinatarului sau de incurajarea lui in sensul mentinerii unei directii corecte si a unui comportament considerat potrivit.

Comunicarea corecta se dovedeste a fi de un real ajutor pentru obtinerea rezultatelor dorite. Dialogarea permanenta cu angajatii favorizeaza imbunatatirea performantelor acestora.

Eficienta capacitatii de comunicare este si mai evidenta in cazurile in care, printre informatiile (feedback-urile) expediate si receptionate in mod corect de catre destinatari, sunt incluse si obiectivele stabilite.

 Rolul feedback-ului in cariera profesionala

Se intreaba vreodata cineva care sunt adevaratele motive pentru care un angajat este multumit de locul de munca?

Intrebarea poate avea raspunsuri variate. Probabil ca are norocul sa se afle intr-o colectivitate si in compania potrivita. Posibil sa gaseasca job-ul deosebit de interesant sau intrevede sanse de crestere profesionala.

La polul opus insa, se afla acei angajati care-si detesta locul de munca pentru ca se simt nedreptatiti sau sunt doar prost platiti. Sunt angajatii carora sefii le pun in carca doar sarcini peste competentele lor profesionale.

Si cu toate ca-si duc la indeplinire fiecare atributie, primesc in schimb drept recompensa doar o lunga lista de critici si umilinte. Iar intr-un final, vazandu-se coplesiti de atatea nedreptati, sunt tentati chiar sa-si paraseasca job-ul.

Importanta folosirii cuvintelor potrivite

Pentru a le garanta angajatilor rezultate exceptionale, este nevoie ca superiorii sa se asigure ca acestia sunt la curent cu prioritatile job-ului si a postului ocupat. In plus, cei cu functii de conducere trebuie sa-si ia toate masurile de precautie pentru ca membrii echipei sa-si canalizeze energiile in mod productiv si constructiv.

Un salariat, daca este pozitiv, are toate sansele sa fie si productiv. In consecinta, va descoperi calea spre succesul profesional. Totodata, vor avea de castigat si firmele, si companiile, care vor deveni mai puternice.

Prin urmare, totul porneste de la continutul si de la calitatea feedback-urilor.

Pozitiv sau negativ, feedback-ul trebuie vazut ca un stimul constructiv si niciodata distructiv. Bazandu-se pe observatie, scopul sau este sa sprijine individul, astfel incat acesta sa-si poata imbunatati calitatea actiunilor intreprinse pentru realizarea obiectivelor si implicit, calitatea vietii.

Share This